This gadget loads the event details dynamically via code in global javascript. Do not remove.

App-løsning til kultur- og oplevelsessektoren på vej mod international skalering, Aarhus - SPRINGBOARD®

  • 26 Nov 2019
  • 13:30 - 16:30
  • CAPNOVA, kl 13:30 til 16:30 pa Åbogade 15, 8200 Aarhus N
  • 17

Registration

  • Sidste tilmeldingsfrist er: Søndag den 17. november 2019
  • Sidste tilmeldingsfrist er: Søndag den 17. november 2019

Registration is closed


Fokus: forretningsudvikling, kapitalfremskaffelse

Punkter til sparring

- Udvikling af international go-to-market-strategi

- International skalering af salgsorganisation

- Partnerskaber

- Finansieringsstrategi


Branche: Oplevelsesøkonomi (kultur/turisme/forlystelser/sport), App

Udviklingsstadie: Proof of Scale


Den 4 år gamle virksomhed har udviklet en app, der giver museer mulighed for at udgive fortællinger og gamification-koncepter på én fælles platform.

Appen rummer i dag omkring 40 museer og har rundet 50.000 downloads.

De første aftaler er indgået med kunder i udlandet, og virksomheden eksperimenterer med salg af egenproduceret kvalitetsindhold direkte til brugerne på populære historiske turistattraktioner.


Kompetencer

Afsætning & Distributionskanaler

B2B

B2C

Finansiering & Kapitalrejsning

Forretningsmodeller

Forretningsudvikling

Internationalisering

Strategi og vækstplaner


______________________________________________

Idegrundlag

Museer er ikke altid så spændende, som de kunne være. Gamle ting, man graver op af jorden, rummer ofte fantastiske historier, men de formidler ikke sig selv.

Virksomheden har skabt en app, som gør det nemt og billigt for museer og historiske attraktioner at udgive guides, fortællinger og spil, der gør museumsbesøget sjovere og mere spændende for publikum.

Det særlige ved løsningen er for det første, at virksomheden – med inspiration fra services som Netflix og Spotify – samler alle museerne i én og samme app, så brugerne ikke skal downloade en ny app for hvert museum (hvilket er bøvlet), og så museerne ikke skal udvikle og drifte hver sin app (hvilket er dyrt). Og for det andet, at virksomheden med hjælp fra en række dygtige samarbejdspartnere kan tilbyde indholdskoncepter af meget høj kvalitet. Virksomhedens overbevisning er, at det i sidste ende er det gode indhold, der bliver afgørende for, hvem der vinder brugerne og dermed markedet.

Et af indholdskoncepterne er en spil, ”MM”, hvor talende karakterer leder børn på skattejagt på museet. Spillet er udviklet i samarbejde med folk med en fortid i DR Ramasjang. Det er et tværgående gamification-koncept, der kan versioneres til alle museer og binde dem sammen i ét stort spilunivers, som motiverer børnene til at spille videre på andre museer. Og det virker.

Forretningsmodel

Virksomhedens nuværende fundament er en B2B-forretningsmodel, hvor museerne typisk betaler et opstartsbeløb for at komme med i appen (afhængig af deres løsning) + eventuel hjælp til udvikling af indhold fra virksomhedens samarbejdspartnere. Derefter betaler museerne et månedligt abonnement.

Udfordringen i denne model er en vis træghed i markedet, og derfor har virksomheden netop sat gang i de første eksperimenter med en B2C-model i form af egenproducerede spil og fortællinger til populære historiske turistattraktioner, som sælges direkte til de besøgende som in-app-purchases. Her er virksomheden ikke afhængig af at have en aftale med stedet og kan derfor ekspandere langt hurtigere.

Konkurrence

Konkurrenterne er dels alle de appudviklingsfirmaer, der leverer stand alone-apps til hvert museum, dels nogle få lignende platforme, som er begyndt at skyde op rundt omkring i verden. Ingen af konkurrenterne synes at have fokus på indhold, hvilket betyder, at disse løsninger formentlig har meget få brugere, da museerne meget sjældent selv formår at skabe løsninger, der matcher publikums forventninger.

Vækstpotentiale

Virksomheden har opnået et stort kendskab og en dominerende markedsandel i Danmark. Selv om der stadig er god plads til vækst i Danmark, betyder trægheden i museumsverdenen, at virksomheden har taget hul på internationaliseringen. Der er foreløbig indgået aftaler med tre museer i Norge og ét i England. Potentialet er globalt.

En af virksomhedens udfordringer er internationaliseringen af B2B-forretningsmodellen, som kræver lokal tilstedeværelse i alle lande. Virksomheden har aftaler med et par salgsagenter i Tyskland, men har brug for at finde den bedste model for skaleringen. Et vigtigt element i dette bliver B2C-modellen, som hurtigt kan give virksomheden tilstedeværelse på de største historiske attraktioner i nye markeder.

Af virksomhedens omsætning i 2019 er ca. 10 % recurring revenue.

Virksomheden har endnu aldrig mistet en kunde, dvs. dens churn rate er foreløbig 0.

Virksomheden

Virksomheden er ejet af grundlæggeren, som har 10 års erfaring med kommunikation, branding og markedsføring på højeste niveau, i partnerskab med et appudviklingsfirma med ca. 15 ansatte, som står for den tekniske udvikling og involverer medarbejdere efter behov. Derudover er der én fastansat projektleder i virksomheden. Parterne har i fællesskab i løbet af de sidste fire år udviklet firmaet til dette stadie uden ekstern finansiering.

CONNECT Denmark — Ryesgade 106 A, 3.tv, 2100 København Ø — Telefon: +45 24 27 07 07 — E-mail: connect@connectdenmark.com — Sociale platforme:
Powered by Wild Apricot Membership Software